KOŃCZY SIĘ CZAS na zgłoszenie uprawnień nsts/sts! We wtorek Rada Ministrów ustaliła nowe przepisy dotyczące bezzałogowych statków powietrznych – dronów.

Zapisz się w RTK System do końca 2023 roku.

Jeśli planujesz w 2023 lub 2024 roku zrobić szkolenie do NSTS- to Twoja ostatnia szansa. Złóż oświadczenie na operatora do wybranego NSTS do końca grudnia 2023 r.

Artykuł napisaliśmy ze względu na fakt zmian omówionych podczas zorganizowanego seminarium dla podmiotów szkolących i egzaminujących, do uprawnień na drony A2 oraz w kategorii szczególnej: NSTS. Wydarzenie organizował Urząd Lotnictwa Cywilnego www.drony.ulc.gov.pl , w dniu 9.11.2023 r.

W rezultacie podzieliliśmy temat na 5 kategorii:

  1. Nadchodzące zmiany prawne.
  2. Jak przedłużyć uprawnienie NSTS do 2025 roku?
  3. Czym różni się pilot od operatora.
  4. Dlaczego warto złożyć oświadczenie w 2023 roku?
  5. Czy prawdopodobnie czeka nas wymiana dronów na nowe?

    Nowe przepisy w sprawie dronów

    Nowe przepisy w sprawie dronów

 

Nadchodzące zmiany prawne:

 

W 2021 roku ze względu na fakt, że przestało obowiązywać prawo polskie, zaczęliśmy stosować prawo europejskie i zmieniło się prawie wszystko. Niestety nowy rok podobnie przyniesie znowu sporo zmian dla branży BSP w Polsce. Koniecznie zapoznaj się z nimi, jeśli wiążesz swoją przyszłość z lataniem dronem lub zawodem instruktora:

  1. Zbliża się koniec terminu składania oświadczeń operatorów do NSTS. Oznacza to istotne zmiany w przestrzeni dronowej. Ponadto od 1 stycznia 2024 roku zaczynają obowiązywać scenariusze unijne STS (STS-01, STS-02). Wprowadzają one nowe wyzwania i możliwości dla entuzjastów dronów.
  2. W rezultacie tych zmian, kształtują się nowe szkolenia konieczne do uzyskania uprawnień, a także otwiera się szansa na rozszerzenie NSTS do STS. Dla tych, którzy chcą skorzystać z pełnej gamy możliwości dronów, jest to doskonała okazja do zgłoszenia się na specjalistyczne szkolenia do końca 2023 r.
  3. Kolejnym ważnym krokiem w rozwoju dronów jest rozpoczęcie lotów w pełnej kategorii otwartej. Otwiera to nowe perspektywy dla operatorów, umożliwiając im wykorzystanie potencjału dronów w różnorodnych scenariuszach działania.
  4. Oprócz tego jednocześnie, wprowadzenie obowiązku stosowania zdalnej identyfikacji (RemoteID, RID) staje się kluczowym elementem zapewniającym bezpieczeństwo i kontrolę nad ruchem dronów. To innowacyjne rozwiązanie daje nowe możliwości monitorowania i identyfikacji dronów w czasie rzeczywistym.

 

Zapisz się do Ośrodka Szkoleniowego RTK System w Sosnowcu www.rtks.pl/kontakt

W tej dynamicznie ewoluującej przestrzeni dronowej, RTK System w Sosnowcu staje się liderem w dostarczaniu wysokiej jakości szkoleń. Przygotowujemy operatorów na nowe wyzwania. Dolatego zapisz się już teraz, aby być gotowym na pełną eksplozję nowych możliwości, jakie przyniesie 2024r. w świecie dronów! Jeśli potrzebujesz wsparcia w temacie napisz do nas: www.rtks.pl/kontakt

 

Jak przedłużyć uprawnienie NSTS do 2025 roku?

 

Każdy, kto posiada obecnie uprawnienia NSTS i pragnie utrzymać je do końca 2025 roku, powinien podjąć te same kroki. Proces złożenia oświadczenia jest niezwykle łatwy. Jako operator, logujesz się na swoje konto na drony.ulc.gov.pl, generujesz oświadczenie dla wybranych NSTS, podpisujesz je cyfrowo lub ręcznie i przesyłasz do ULC za pomocą ePUAP lub tradycyjnej poczty. Procedurę szczegółowo opisano na stronie ULC. Ale dlaczego warto to zrobić?

 

Czym różni się pilot od operatora:

 

Należy pamiętać, że operator to nie to samo co pilot! Możesz złożyć oświadczenie, że zamierzasz przestrzegać zasad NSTS, nawet jeśli sam – jako przyszły pilot – jeszcze nie uzyskałeś uprawnień do latania w ramach NSTS. Ponadto jeśli nie uzyskasz tych uprawnień, to nic nie szkodzi. Jako operator możesz wynająć pilota, który obsłuży lot dronem za Ciebie. To istotne, ponieważ od 1.01.2024 r. nie będzie już możliwości złożenia oświadczenia operatora do krajowego scenariusza NSTS. Chociaż szkolenie i uzyskanie uprawnień pilota do lotów w NSTS będzie nadal dostępne, bez wcześniejszego złożenia oświadczenia przed końcem 2023 r. jako operator, nie będziesz mógł samodzielnie (dla własnych celów) wykonywać takich lotów. Wówczas konieczne będzie znalezienie innego operatora, który posiada ważne oświadczenie i prowadzenie lotów na jego złożonym oświadczeniu.

Mimo że operator i pilot mają różne obowiązki, te dwie funkcje są ze sobą powiązane (jeśli pilot popełni błąd, operator ponosi częściową odpowiedzialność). Pilot powinien oznaczyć swój dron numerem operatora, a w przypadku utraty drona (lub, co gorsza, gdy dron spadnie i spowoduje szkody lub krzywdę), operator będzie pierwszą osobą do skontaktowania, jeśli nie ma innych danych identyfikacyjnych BSP. Operator jest odpowiedzialny za eksploatację drona, przekazywanie informacji o procedurach i strefach geograficznych pilotowi, prowadzenie dokumentacji operacji, przeglądów technicznych itp. Oznacza, że operator ponosi część kluczowych obowiązków.

Należy się zastanowić, czy znajdzie się operator, który zechce wziąć na siebie znaczną część odpowiedzialności za pilota.

 

Dlaczego warto złożyć oświadczenie w 2023 roku?

 

Szkolenia NSTS nie kończą się z 2023 rokiem; potrwają do końca 2025 roku, ale będą miały sens tylko dla tych, którzy przed końcem tego roku złożą oświadczenia do NSTS jako operatorzy. W 2024 roku będzie nadal możliwe odbywanie szkoleń i egzaminów do NSTS, ale warto mieć na uwadze, że NSTS-y utrzymają się jedynie do końca 2025 roku. Dlatego im później pilot przystąpi do szkolenia do NSTS, tym krócej będzie korzystał z uzyskanych uprawnień. Oczywiście, chyba że Unia Europejska zmieni zdanie w kwestii krajowych scenariuszy.

 

Czy prawdopodobnie czeka nas wymiana dronów na nowe?

 

Rozpoczynając od 1 stycznia 2024 roku, zaplanowano szkolenia obejmujące scenariusze STS-01 i STS-02. To właśnie tutaj zaczyna się prawdziwa zmiana. W nadchodzącym roku ruszą szkolenia związane z tymi scenariuszami, co oznacza, że uczestnicy będą musieli przystosować się do korzystania z dronów specjalnie dostosowanych do STS. Ponadto dotychczasowe, powszechnie używane modele, takie jak Phantomy 4, Mavice czy inne Matrice, przestaną być wystarczające.

Dlatego w kontekście szkolenia do STS-01, konieczne będzie posiadanie drona klasy C5, natomiast do szkolenia do STS-02 wymagany będzie dron klasy C6. Szczegółowe informacje na temat charakterystyki obu klas można znaleźć w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/945. Z drugiej strony jednak, bardziej interesującym aspektem jest obecna sytuacja rynkowa, gdzie:

  • Nie istnieje obecnie żaden model drona z klasy C5.
  • Dostępne są jedynie 2 modele dronów z klasy C6.

Zmiana ta wyraźnie zaznacza nowy etap w świecie dronów, ponieważ istnieje pilna potrzeba adaptacji do nowych standardów i wymagań. Dlatego operujący dotychczasowymi modelami dronów będą zobowiązani do przeniesienia się na bardziej zaawansowane technologicznie drony, aby spełnić wymagania szkoleń STS-01 i STS-02. To z kolei stawia przed nimi wyzwanie dostosowania się do nowych realiów i przyswajania umiejętności związanych z obsługą bardziej specjalistycznych dronów.